Гродна ў галоўнай ролі: якія фільмы здымалі ў Гродне і як захаваць памяць пра іх



Горад-актор

 

Гэты фільм заснавальніка дзіцячага кіно рэжысёра Льва Голуба назаўжды захаваў стары будынак чыгуначнага вакзала і знакаміты паваротны круг. Там жа стаяў вагончык, дзе жыў Міколка. Кажуць, калі вакзал зносілі, пад дахам знайшлі рэвалюцыйныя ўлёткі. Аднак яны апынуліся “выдадзенымі” зусім не ў гады рэвалюцыі – гэта ўлёткі, якія раскідвалі кіношныя Міколка і яго сябры. На месцы цяперашняй стаянкі па вуліцы Будзёнага стаялі старыя пакгаўзы, дзе лазілі хлапчукі-акцёры. Частку эпізодаў знялі на вуліцы Ажэшкі. Стары корпус універсітэта сыграў ролю гімназіі, а каля фантана, які ўпрыгожвалі скульптуры дзяўчынкі з гусянём на руках у акружэнні стаі гусей, ішлі баі. Пазней Леў Голуб зняў у Гродне таксама карціны “Вуліца малодшага сына”, “Анюціна дарога”, “Дзяўчынка шукае бацьку”.

 

Кадр з фільма “Міколка-паравоз”

 

А далей цэлая шэраг фільмаў, многія з якіх сталі класікай, і дзякуючы якім Гродна атрымаў яшчэ адзін эпітэт – Беларускі Галівуд. Не дарма. Бо мала які горад, акрамя сталіцы, адзначаны такой любоўю кінарэжысёраў. Гродна не проста быў фонам і месцам дзеяння – ён прымерваў на сабе розныя ролі.

 

Стаў Кіевам у першым у свеце гульнявым фільме аб трагедыі Бабінага Яра, якая здарылася ў верасні 1941 года, калі фашысты знішчылі амаль 34 тысячы габрэяў. У кадрах адгадваецца скрыжаванне вуліц Замкавай – Гарадзенскага – Траецкай. У “Дняпроўскай мяжы” сыграў ролю Магілёва, а эпізоды фарсіравання Дняпра знялі на Нёмане. Быў Гродна Кракавам у фільме “Без права на памылку” і Берлінам у стужцы “Сляды апосталаў”. Гомельскае Палессе ўзнавілі ў “Рудабельскай рэспубліцы”, дзе здымаліся вядомыя акцёры Эмануіл Вітарган з Юозасам Будрайцісам, які любіў зазірнуць у кнігарню “Раніца”.

 

Кадр з фільма “Рудабельская рэспубліка”

 

У ваеннай палкоўніцкай форме расхаджваў па горадзе Алег Стрыжэнаў з Васілём Ланавым на здымках фільма “Прыступіць да ліквідацыі”. Многія гродзенцы, стоячы на ​​аўтобусным прыпынку, былі ў шоку, калі да тэатра лялек на іх вачах пад’язджала машына, з якой важна выходзіў, раскурваючы люльку, Генералісімус Сталін. Гэта Аляксей Пятрэнка здымаўся ў стужцы “Кааператыў “Палітбюро”.

 

Ідэя плошчы Кіно

 

Гродзенскі журналіст і фатограф Аляксандр Ласмінскі ўпэўнены: горад даўно заслугоўвае, каб яго кінаслава была ўвекавечана. А таму прапанаваў адкрыць плошчу Беларускага Кіно. Паводле яго задумкі, гэта магла б быць тэрыторыя з фантанам на пляцоўцы каля кінатэатра “Кастрычнік”: цэнтр фантана ўпрыгожыць скульптурнай кампазіцыяй кінааператара на аператарскім кране, а на бартах па ўсім перыметры размясціць шыльды з назвамі фільмаў, якія здымаліся ў Гродне, і годам іх выпуску. Або зрабіць плошчу Беларускага Кіно ў гандлёвым цэнтры, што будуецца на скрыжаванні праспектаў Янкі Купалы і Кляцкова.

 

Ідэю падтрымалі ў абласным і гарадскім выканаўчых камітэтах, прапрацоўваецца пытанне яе рэалізацыі. Будзе гэта адзін з прапанаваных варыянтаў ці нешта іншае, казаць рана.

  

Пакуль жа дакладна вядома, што тэма кіно стане асобным эпізодам святкавання Дня горада Гродна 17 верасня. Як распавялі ў аблвыканкаме, у дворыку Музея гісторыі рэлігіі можна будзе паслухаць у жывым выкананні музыку з фільмаў, якія здымаліся ў нашым горадзе.

 

Дарэчы, сам журналіст і фатограф Ласмінскі неаднаразова быў аўтарам артыкулаў і фота аб тым, як праходзілі здымкі ў Гродне. Яшчэ хлапчуком адным з першых ён даведваўся, што ў Гродне будуць здымаць кіно. Справа ў тым, што сям’я будучага журналіста жыла ў доме, вокны якога выходзілі на двор гасцініцы «Нёман» – пастаяннай базы ўсіх кінаэкспедыцый «Беларусьфільма». Аб іх прыездзе красамоўна сведчылі спецаўтамабілі з незвычайнымі, спецыфічнымі назвамі: ліхтваген, камерваген, тонваген, самалёт без крылаў «ветрадуй», якія забяспечвалі здымачны працэс па-за кінастудыяй. Тут жа стаялі франтавыя «эмкі», «студэбекеры» і іншыя рарытэты, прывезеныя для фільмаў.

  

Пазней, будучы студэнтам факультэта журналістыкі, Аляксандр Ласмінскі слухаў спецкурс вядомай у Беларусі кінакрытыка прафесара Ефрасінні Бондаравай. Бонусам для студэнтаў гэтага факультатыва былі пропускі ў Беларускі Дом кіно, дзе праходзілі закрытыя паказы, наведванне «Беларусьфільма» і знаёмства з многімі дзеячамі айчыннага кінематографа – Ігарам Дабралюбавым, Валерыем Рубінчыкам, Дзмітрыем Зайцавым ды іншымі. Гэта потым не раз выручала ў працы. Аляксандр Ласмінскі ўспамінае, як пад час здымак фільма «У жніўні 44-га» рэжысёр Міхаіл Пташук адмовіў у інтэрв’ю ўсім журналістам, але не яму, свайму даўняму знаёмаму. Эксклюзіўны сюжэт выйшаў на Гродзенскім тэлебачанні.

 

Зэдлік для Высоцкага

 

Сваю лепту ў напісанне кінагісторыі Гродна ўносіць і вядомы краязнаўца, аўтар кніг пра горад Віктар Саяпін. Разам з гісторыкам і педагогам Дзянісам Тарасюком яны рыхтуюць да выдання кнігу “ГродноКиноГрад”. Пачалася яна з даследчай работы дзвюх вучаніц СШ №2 Ксеніі Піцко і Ілоны Працкайла, якіх кансультавалі аўтары выдання. Ведаючы стыль Віктара Саяпіна, можна спадзявацца, што і гэтая кніга будзе своеасаблівым даведнікам па горадзе, амаль гатовым турыстычным маршрутам. Што расказаць, падарожнічаючы па ім? Напрыклад, на вуліцы Тэлеграфнай, дзе цяпер бар, падчас здымак фільма «Гандлярка і паэт» была збудаваная шыбеніца, на якой па сюжэце пакаралі смерцю партызан [на фота ніжэй].

 

 

 

На Кастрычніцкай вуліцы стаяў драўляны двухпавярховы дом з кватэрай, дзе жыла сям’я гераіні Ніны Ургант з фільма “Я родам з дзяцінства” і куды вярнуўся герой Уладзіміра Высоцкага. Там жа на лесвіцы ён граў на гітары. Пазней на гэтым месцы з’явіўся знакаміты рэстаран “Зубр”, а цяпер – корпус універсітэта. Па словах Ніны Ургант, у сцэнах з буйнымі планамі, дзе разам з ёй здымаўся Высоцкі, яму прыходзілася станавіцца на “адмысловы зэдлік”, каб не быць ніжэй партнёркі. Аднойчы, калі на здымках фільма быў аб’яўлены выходны, Уладзімір Высоцкі выступіў у двары гасцініцы “Нёман” з невялікім канцэртам.

 

Сцэны рынку здымалі за сінагогай з боку апсіды. Многія ўдзельнікі масоўкі – жыхары Гродна. Нават птушка ў клетцы “з мясцовых”. А насупраць турмы, дзе вуліца Кірава паварочвае на Савецкую плошчу, на самым куце стаяў дом – з яго аркі і выходзілі пацаны, героі фільма. Дарэчы, у 1995 годзе фільм “Я родам з дзяцінства” рашэннем ЮНЕСКА быў уключаны ў сотню лепшых фільмаў пра вайну.

 

Кадры з фільма “Я родам з дзяцінства”

 

Ёсць у Гродна і самая кінематаграфічная вуліца – Урыцкага. Як заўважыў Віктар Саяпін, эпізоды прыкладна 20-25 адсоткаў знятых у Гродне фільмаў здымаліся менавіта тут. У тым ліку карцін “Без права на памылку”, “Дняпроўскі рубеж”, “Прыступіць да ліквідацыі”, “Смерш” і многія іншыя.

 

Кадр з фільма “СМЕРШ”

 

 

Дэбют “Песняроў” у Верцялішках

  

У 1974 годзе адбылася прэм’ера каляровай музычнай камедыі “Ясь і Яніна”, здымалі якую ў цяперашнім аграгарадку Верцялішкі Гродзенскага раёна і трохі ў абласным цэнтры. Супадзенне назвы са знакамітай песняй “Касіў Ясь канюшыну” зусім не выпадковае. Бо менавіта “Песняры” выканалі хіты, што гучаць у фільме. Тут, на здымачнай пляцоўцы, упершыню прагучала папулярная аранжыроўка “Касіў Ясь канюшыну”, песні “Ты мая надзея”, “Нашы любімыя”, “Развітальная”. А кіраўнік калектыву Уладзімір Мулявін дэбютаваў у фільме як акцёр.

 

Можна доўга распавядаць пра стужкі, якія здымаліся ў Гродне. Класікай кінематографа сталі “Белыя Росы” з Мікалаем Карачанцавым і Усеваладам Санаевым у галоўных ролях, “Мяне клічуць Арлекіна” (самы касавы беларускі фільм, за 15 месяцаў яго паглядзела ў кінатэатрах СССР амаль 42 мільёны чалавек), “Корцік”, “Прыступіць да ліквідацыі” і многія іншыя.

 

Кадр з фільма “Белыя Росы”

 

Кадр з фільма “Мяне клічуць Арлекіна”

 

 

Фільмы, якія здымаліся ў Гродне і ваколіцах (пералік складзены Віктарам Саяпіным)

 

1950-я гг.

“Міколка-паравоз”

 

1960-я гг.

“Я родам з дзяцінства”

“Хрыстос прызямліўся ў Гародні”

“Анюціна дарога”

“Прыдатны да нестраявой”

“Шчаслівы чалавек”

 

1970-я гг.

“Рудабельская рэспубліка”

“Іван Макаравіч”

“Зімародак”

“Шукаю чалавека”

“Корцік”

“Бронзавая птушка”

“Ясь і Яніна”

“Мы – хлопцы жывучыя”

 “Зялёныя фрэгаты”

 Сямейныя абставіны”

“Узбочына”

“Дажджы па ўсёй тэрыторыі”

“Гандлярка і паэт”

“Родная справа”

“Дзень вяртання”

 

1980-я гг.

“Вазьму твой боль”

“Раскіданае гняздо”

“Культпаход у тэатр”

“Чужая вотчына”

“Белыя Росы”

“Прыступіць да ліквідацыі”

“Мама, я жывы”

“З юбілеем пачакаем”

“Двое на востраве слёз”

“Мяне клічуць Арлекіна”

“Хам”

“Плач перапёлкі”

 

1990-я гг.

“Брунэтка за 30 капеек”

“Мёд асы”

“Кааператыў “Палітбюро”

“Я – Іван, ты – Абрам”

“Сын за бацьку”

 

2000-я гг.

“У жніўні 44-га”

“Бабін Яр”

“Гадзіна пік”

“Смерш”

“Чаклун і Румба”

“Дняпроўскі рубеж”

“Слон”

“Замах”

“Марго. Агністы крыж”

“Бяз права на памылку”

“Сляды апосталаў”

 

“Запомним этот день”

 

 

“Годен к нестроевой”

 

“Брунетка за 30 капеек”

 

Фота з архіваў Віктара Саяпін і Аляксандра Ласмінскага